7 okt 2012

Verslag BAG-gerweek


BAG-gerweek
Vermaak je je dan wel?


Van 24 tot 28 september zijn wij, de derde klas, op werkweek geweest: BAG-ger. Wat is BAG-ger, en wat doe je in deze week en wat vond ik er eigenlijk van?

Wat is BAG-ger?
BAG-ger is een werkweek voor de derde klas, met op elke dag een ander onderwerp: geologie, fruitteelt, chemie, biologie en tekenen. De boerderij van meneer Scherpenzeel waar BAG-ger plaatsvindt, ligt aan de grootste wiel van Nederland: de Wiel van Bassa bij Schoonrewoerd, een paar kilometer vanaf Leerdam.

Wat doe je bij BAG-ger?
Elke dag komt er een ander onderwerp aan bod. De dag is opgedeeld in twee delen: ’s ochtends doe je met je eigen groepje metingen en/of waarnemingen en ’s middags maak je een wetenschappelijke poster met je groepje, waarvoor je een gezamenlijk cijfer krijgt.

 1e dag: tekenen
Bij onze eerste dag van BAG-ger wisten we natuurlijk niet echt wat we moesten verwachten. Mijn groepje begon met tekenen, waarbij een schilderij i.p.v. een poster gemaakt wordt. ’s Ochtends gingen we met de zes andere groepjes, uit andere derde klassen, naar een melkveeboerderij. Daar maakten wij schetsen die te maken hadden met de vier elementen: water, aarde, vuur en lucht. Terug op de boerderij maakten we een schilderij met daarin de vier elementen.

2e dag: biologische waterkwaliteit
Op de tweede dag begonnen wij met het vangen van beestjes bij de wiel en de sloot met schepnetten en emmers, wat erg leuk was. Terug in de schuur onderzochten wij welke diertjes wij hadden gevangen en in welke waterkwaliteit deze diertjes voorkomen. Uit deze gegevens konden wij bepalen waar de waterkwaliteit hoger is, bij de wiel of de sloot. Bij deze resultaten maakten wij een poster.

3e dag: chemische waterkwaliteit
Eerst verzamelden wij water op dezelfde plekken als de vorige dag. In de schuur deden wij verschillende experimenten met onze watermonsters en de resultaten verwerkten wij in een poster. Wij vonden het erg leuk en interessant om dezelfde plekken uit te kiezen als de vorige dag, zodat we konden kijken of de resultaten overeenkwamen.

 4e dag: fruitteelt
Fruitteelt, we wisten niet helemaal wat we ervan moesten verwachten. Appels en peren? Op deze dag bezochten wij twee erg verschillende boomgaarden, waar wij uitleg kregen over het werk van een fruitteler. In de schuur kozen wij een onderzoek uit en maakten natuurlijk een poster. Deze dag vond ik persoonlijk het minst leuk: er werd veel verteld, zelf kon je niet veel doen behalve een poster maken.

 5e dag: geologie
De laatste dag, wat ging de week toch snel! Op twee plekken hebben wij grondboringen gezet en ook hebben we een dijkmeting bij de Diefdijk gedaan. ’s Middags onderzochten we m.b.v. de resultaten hoe de Wiel van Bassa is ontstaan. Deze dag was erg geslaagd: iedereen had mooie strepen klei op zijn gezicht!

 Wat vond ik ervan?
Ik vond BAG-ger super leuk, gezellig en ook leerzaam. Doordat je dingen werkelijk ziet, is het veel makkelijker en leuker om dingen te leren. Zoals bij geologie: we hebben goed kunnen zien aan de grondsoorten waarom de Wiel van Bassa is ontstaan. BAG-ger was dus in één woord: SUPER!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Iris, weer een hele goede tekst. De sfeer van BAGger wordt vooral in het slot goed beschreven, misschien had je dat ook wat meer kunnen doen in de rest van de tekst? Ik vind dat je genoeg feiten en achtergrond informatie over bagger hebt gegeven aan de lezers. Over het algemeen heb je je mening goed onderbouwt in de tekst. Je verslag heeft een mooie lay-out de foto's zijn er leuk bij de tekst en maken het wat aantrekkelijker deze te lezen. Ik heb weer geen zinsopbouw en spellingfouten kunnen vinden, natuurlijk! Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een goede tekst. De sfeer wordt overal heel goed beschreven. Mede hierdoor is de tekst geschikt voor het publiek. De mening werkt hier ook aan mee. Die mening is ook goed onderbouwd. Feiten en achtergrondinformatie zijn ook goed aanwezig. De lay-out is erg duidelijk, en erg staan geen zinsbouw- en spellingsfouten in. Helemaal geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen