27 jan 2015

Essay | Studeren in eigen tempo

Opdracht 1 | Verduidelijken
Bindend studieadvies - beslissing van een universiteit na het eerste studiejaar of de student zijn of haar studie mag voortzetten of zijn opleiding moet beëindigen. Dit laatste is het gevolg van een tekort aan studiepunten.
Bachelor - eerste drie jaar van een universitaire studie
Master - vervolg van een bachelor, met meestal een duur van twee jaar
Selectie aan de poort - regeling waarbij opleidingsinstellingen zelf de studenten kiezen, zonder loting
Basisbeurs - gratis studiefinanciering die elke student voorheen kreeg.  
Studievoorschot - studenten krijgen een lening die binnen dertig jaar na afronding van de studie moet worden terugbetaald. 
Stage - onderdeel van een opleiding waarin ervaring wordt opgedaan in de praktijk.
Bestuursfunctie - studenten werken in het bestuur van bijvoorbeeld een studentenvereniging.
Langstudeerders - studenten die langer over hun studie doen dan gemiddeld
LSVb: Landelijke Studenten Vakbond die onderhandelt met hogere bewindspersonen over hoger onderwijs
Flexstuderen - studenten kunnen zelf kiezen welke vakken zij volgen en op welk tempo zij dit doen. 
Voltijd - studeren waarbij het volgen van onderwijs de voornaamste bezigheid is. 
Modulaire opzet - organisatievorm die afwijkt van de traditionele onderwijsvorm
Leerrechtensysteem - studenten kunnen hoger onderwijs volgen in ruil voor tegoedbonnen

Opdracht 2 | Woorden
Knip - scheiding
Columniste - schrijver van column die als doel heeft een gesprek op gang te brengen of de eigen mening door te geven.
Per saldo - verschil tussen inkomsten en uitgaven
Naar rato van - aantal
Uitvalcijfers -  studenten die hun studie niet afmaken
Innovatie - vernieuwing
Bureaucratischgekenmerkt door traagheid en starheid door ingewikkelde regels en  grote macht van ambtenaren
Rendementeisenfinanciële vergoedingen die een investeerder als gewenst resultaat stelt ter compensatie van zijn investering.

Opdracht 3 | Ordenen
I. Voor wie toegankelijk?
II. Lengte van de studie?
III. Welke keuzemogelijkheden zijn er?
IV. Waar kun je studeren?
V. Kenmerk?

A. Het huidige systeem van universiteiten en hogeschool
I. Iedereen met mbo-4, havo- en vwo-diploma.
II. Zo kort mogelijk
III. Alle bachelor- en masteropleidingen. Geen keuze binnen studie.
IV.  Aan de universiteit en hogeschool
V. Studievoorschot

B. De Open Universiteit
I. Iedereen vanaf 18 jaar met mbo-4, havo- en vwo-diploma.
II. Eigen tempo
III. Verscheidene bachelor- en masteropleidingen. Vrijheid in tempo, plaats en tijd.
IV. Online
V. Keuzevrijheid

C. Het plan van Truijens
I. Iedereen met mbo-4, havo- en vwo-diploma.
II. Eigen tempo
III. Keuze in tempo en hierdoor mogelijkheid deel te nemen aan bijvoorbeeld clubs.
IV. Aan de universiteit en hogeschool
V. Flexstuderen

D. Het plan van de LSVb
I. Iedereen met mbo-4, havo- en vwo-diploma.
II. Eigen tempo
III. Alle bachelor- en masteropleidingen. Keuze in aantal te behalen studiepunten. 
IV. Aan de universiteit en hogeschool
V. Studiefinanciering naar rato van aantal studiepunten

E. Het plan van Rutte
I. Iedereen met mbo-4, havo- en vwo-diploma.
II. Maximaal tien jaar
III. Alle bachelor- en masteropleidingen
IV. Aan de particuliere en publieke instellingen
V. Studenten volgen hogeronderwijs in ruil voor tegoedbonnen.


Opdracht 4 | Samenvatten
1. Snel studeren is niet voor iedereen geschikt.
a. Voor wie niet?
Sommige mensen willen naast hun studie stage lopen of een bestuursfunctie vervullen. 
b. Waarom niet?
De studie moet in een bepaalde tijd worden afgerond, waardoor het tempo te hoog ligt voor deze mensen.

2. Flexibel studeren biedt de oplossing. Hoe?
Studenten kunnen zo lang doen over hun studie als ze zelf willen.

3. 'Zonder extra kosten.' Hoe kan dat?
De verhoudingen tussen wat de overheid betaalt en wat de student zelf bijdraagt per studie blijft hetzelfde. Ook zijn universiteiten grote, bureaucratische organisaties, waar innoveren langzaam gaat. 

4. 'Waarom niet meteen invoeren?'Ja, waarom eigenlijk niet?
De Wet op Hoger Onderwijs stelt een aantal voorwaarden aan universiteiten. Zo krijgen ze alleen geld voor ingeschreven studenten die een volledige studie volgen. 

Opdracht 5 | Samenvatten (2)
Nog aan te vullen:
- LSVb
- Mark Rutte en Alexander Rinnooy

Opdracht 6 | Samenvatten (3)
Studenten staan onder druk om zo snel mogelijk af te studeren. Dit is echter niet voor iedereen geschikt. Aleid Truijens bedacht een plan om studenten te laten betalen voor het onderwijs dat ze volgen, waardoor het tempo niet vast ligt en langstudeerders niet meer dan normaal kosten. De LSVb wil de flexstudent laten inschrijven voor een bepaald aantal te behalen studiepunten en per rato van dit aantal krijgt de student studiefinanciering uitbetaald. Het systeem is nog niet ingevoerd, doordat universiteiten grote, bureaucratische organisaties zijn, waar innoveren moeilijk gaat. Ook stelt de Wet op Hoger Onderwijs voorwaarden aan de universiteiten, die niet samen gaat met het flexstuderen. Het idee van dit systeem is niet nieuw: Mark Rutte en Alexander Rinnooy hadden plannen om deeltijd studies te stimuleren.

Opdracht 7 | Beweringen en argumenten
Studenten van nu hebben amper de tijd om te wennen aan hun nieuwe leven. 
- Door maatregelen als ... er flink op. (objectief)
- Volgend jaar komt ... het zogeheten studievoorschot. (subjectief)

Allemaal bedoeld om studenten maaar zo snel mogelijk door hun studie te jagen. 
- (Niet onderbouwd)

... is snel studeren lang niet voor iedereen geschikt.
- Sommigen willen naast ... moeilijk wordt gemaakt.  (objectief)

En langstudeerders hoeven geen extra geld te kosten.
- Als je de ... twaalf jaar studeren.

Die extra jaren zijn geen verloren jaren.
- Langstudeerders zijn veel beter voorbereid op de maatschappij dan de snelle rakkers (subjectief). 

In je studietijd moet je gekke dingen doen.
- Dat kweekt mensen met een bredere visie, die laten goede banen gaan bezetten en gaan functioneren als leidinggevende. (subjectief)

Wij zijn helemaal voor.
- Je geeft studenten veel meer keuzevrijheid als zij zelf kunnen bepalen welke vakken zij volgen en op wat voor tempo zij dit doen. (objectief)

Natuurlijk moet je het flexstuderen niet aan iedereen opleggen.
- Er zijn talloze studenten die wel voltijd willen studeren. (objectief)

Erik Driessen is positief.
- We lopen in ... snel kunnen inhalen. (subjectief)

Het zou goed zijn als Nederlandse universiteiten meer met hun tijd meegaan.
- Het volgen van flexibel onderwijs sluit volgens haar aan op de huidige samenleving. (subjectief)

Het is inderdaad allemaal niet zo simpel.
- De Wet op Hoger Onderwijs stelt een aantal voorwaarden. (objectief)

Volgens Van Meenen ligt het probleem bij de bekostiging.
- Een deel van het geld dat universiteiten en hogescholen krijgen, is afhankelijk van het aantal studenten dat afstudeert. (objectief)

Het idee voor een flexibel onderwijssysteem is dus niet nieuw.
- Het plan van ... volwassen te stimuleren. (objectief)

... is het plan van Truijens volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk vele malen verfrissender. 
- Het huidge kabinet ziet studeren als een kostenpost in plaats van een kans. (subjectief)

Opdracht 8 | Jouw meningen en wensen
Studenten van nu hebben amper de tijd om te wennen aan hun nieuwe leven. 
- Oneens: er zijn talloze studenten waarvoor de overstap soepel verloopt.

Allemaal bedoeld om studenten maaar zo snel mogelijk door hun studie te jagen. 
- Eens: de regelingen betreft studeren zijn zo, dat studenten hun studie zo snel mogelijk afronden.

... is snel studeren lang niet voor iedereen geschikt.
- Eens: sommige studenten willen zich naast hun studie met andere activiteiten bezighouden.

En langstudeerders hoeven geen extra geld te kosten.
- Eens: de hoogte van de totale studiefinanciering blijft even hoog.

Die extra jaren zijn geen verloren jaren.
- Eens: deze langstudeerders kunnen hun tijd ook nuttig besteden. 

In je studietijd moet je gekke dingen doen.
- Eens: met enige mate van zelfbehoud kunnen extra activiteiten zeker je wereld vergroten.

Wij zijn helemaal voor.
- Eens: het is niet voor elke student geschikt om de studie af te ronden in een van te voren aangegeven tijd. Keuzevrijheid zal de studententijd voor sommigen een stuk aangenamer maken.

Natuurlijk moet je het flexstuderen niet aan iedereen opleggen.
- Eens: het grootste deel van de studenten zal wel voltijd blijven studeren.

Erik Driessen is positief.
- Eens: het Nederlandse onderwijs mag best wat geïnnoveerd worden. 

Het zou goed zijn als Nederlandse universiteiten meer met hun tijd meegaan.
- Eens: het is altijd belangrijk om met de tijd mee te veranderen, dus dit geldt ook voor het onderwijs.

Het is inderdaad allemaal niet zo simpel.
- Eens: drastische veranderingen zijn onmogelijk in zo'n groot systeem als het onderwijs. Kleine stappen in een goede richting, zullen het gewenste resultaat geven.

Volgens Van Meenen ligt het probleem bij de bekostiging.
- Eens: universiteiten krijgen geld voor voltijd studenten, niet voor deeltijd studenten. Zonder geld, zijn er geen professoren, en dus ook geen onderwijs.

Het idee voor een flexibel onderwijssysteem is dus niet nieuw.
- Eens: zo had Mark Rutte ook al eerder een plan. 

... is het plan van Truijens volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk vele malen verfrissender. 
- Eens: dit plan biedt een oplossing voor studenten die geen voltijd willen studeren. Bussemakers plan voor het studievoorschot is lang niet zo verfrissend. 

Opdracht 9 | Kritisch lezen
1. Wat zegt het ministerie over het plan van Truijens?
Het ministerie gaat niet op het plan van Truijens in. 

2. Wat heeft de verruiming van het collegegeldkrediet te maken met flexibel studeren?
Door de verruiming van het collegeldkrediet hebben de studenten meer geld om te besteden. Hierdoor zouden ze langer kunnen studeren zonder in geldproblemen te komen.

3. Is het stimuleren van online onderwijs iets wat tegemoetkomt aan de ideeën van Truijens?
Nee, Truijens wil wel dat de studenten daadwerkelijk de universiteit bezoeken. Het online onderwijs heeft dus niets met haar plan te maken.

4. Is 'leven lang leren' een onderdeel van het plan van Truijens?
Nee, ze wil alleen dat studenten meer tijd krijgen om hun studie af te ronden. Er blijkt niet dat ze volwassenenonderwijs wil stimuleren.

5. In de laatste alinea is er sprake van 'modernisering' en van het studievoorschot. Zou dat kunnen helpen om de plannen van Truijens te realiseren?
Modernisering leidt tot verandering, wat Truijens wil. Ook zou het studievoorschot haar plan tegemoet komen: door het leenstelsel kunnen studenten zelf bepalen hoeveel geld zij willen lenen. 

Opdracht 10 | Jouw studiewensen
1. Welk van de onderwijsvormen is voor jou het aantrekkelijkst?
Het plan van de LSVb is voor mij het meest aantrekkelijk. Je kunt je hierbij inschrijven voor een te behalen aantal studiepunten. Ik denk dat dit voor studenten een groot aantal wegen opent, zodat zij hun wereld kunnen verbreden. Ze kunnen doen wat voor hen het meest geschikt is, zonder dat de overheid hieraan lijdt. 

2. Welk van de onderwijsvormen is voor jou het meest onwenselijk?
Studeren aan de Open Universiteit lijkt mij het minst fijn, omdat ik graag fysiek bij een college aanwezig zou willen zijn. Zo leer je meer mensen kennen, kun je vragen stellen en kunnen studenten ook samenwerken. Bij online studeren verloopt dit alles toch wat minder soepel.

Opdracht 11 | Schrijf een essay
Afgelopen periode heeft het studeren, en met name de financiering ervan, veel aandacht gekregen. Het plan van Jet Bussemaker voor een studievoorschot is door de Eerste Kamer goedgekeurd, waar lang niet iedereen even blij mee is. Vooral studenten en middelbare scholieren hebben commentaar op de nieuwe wet voor het leenstelsel. Niets blijkt echter zo veranderlijk als het onderwijs: iedereen heeft nieuwe en nóg betere ideeën voor het onderwijs. Zo betoogde de columniste Aleid Truijens voor flexstuderen. Bij dit systeem kunnen studenten langer over hun studie doen, zonder dat hier extra kosten aan verbonden zijn. Voor velen is het misschien wel een lichtpuntje aan de horizon.

Haar plan is als volgt: de studenten betalen zelf voor het onderwijs dat ze afnemen. De verhouding tussen wat de overheid betaalt en wat de student zelf bijdraagt, blijf hetzelfde. Per saldo nemen zij dus niet meer tijd van docenten in beslag. Op deze manier kunnen studenten met alle vrijheid hun eigen tempo bepalen, zodat zij zich met extra activiteiten naast hun studie kunnen bezighouden. Ik denk dat dit onderwijssysteem een aanwinst zou zijn voor de Nederlandse maatschappij. 

Zelf heb ik nog enkele ideeën over hoe het hoger onderwijs georganiseerd zou moeten zijn. Ten eerste vind ik de keuzemogelijkheden bij de meeste studies te laag. Het programma van een bachelor en master ligt van te voren al grotendeels vast. De student heeft geen invloed over de vakken binnen de studie. Een studie die een goed voorbeeld vormt van hoe het eigenlijk aan alle Nederlandse universiteiten zou moeten zijn, is Biomedische Wetenschappen in Utrecht. Als eerstejaars student Biomedische Wetenschappen kan je al voor drie maanden uit zeven keuzeonderwerpen kiezen. In het tweede en derde jaar kun je zelfs je hele vakkenpakket bepalen. Bij andere studies volg je als student echter een voor jou en honderden anderen vastgelegde route en heb je zelf amper invloed op het programma van je onderwijs.

Daarnaast denk ik dat de groepen in het hoger onderwijs te groot zijn. Op de middelbare school vergt het van de leraren al veel wanneer zij voor een klas van 33 leerlingen staan. Als een professor voor een groep van honderden studenten staat, is het dus onvermijdelijk dat de stof minder goed overgebracht wordt. Kleine colleges zullen leiden tot persoonlijker onderwijs waar de relatie tussen docent en leerling intiemer zal worden. Dit kan alleen maar een positief resultaat boeken. De leraar kan zijn studenten immers meer aandacht geven.

Ook denk ik dat het belangrijk is dat alle studenten toegang hebben tot stage- en uitwisselingsmogelijkheden. Door ervaring op te doen in de 'echte wereld' leer je als een volwassene de maatschappij kennen en krijg je een bredere visie. Later kun je deze kennis toepassen in je baan. Tevens vergroot zo'n stage je sociale kring, waardoor je uiteindelijk meer kans hebt om een goede baan te vinden.

Een uitwisseling met een buitenlandse leeftijdsgenoot verbreedt je wereld. Je krijg te maken met totaal andere culturen, waardoor je visie op de wereld voorgoed verandert. Je kijkt verder dan je eigen achtertuin, Nederland, en staat open voor nieuwe ideeën. Dit zou gerealiseerd kunnen worden door zowel stedentrips met bijvoorbeeld bezoeken aan bedrijven en universiteiten, als delen van de studie die in het buitenland kunnen worden gedaan. 

Het plan van Truijens sluit goed aan op mijn eerdergenoemde ideeën. Het principe gaat namelijk over meer keuzevrijheid voor de student. Doordat de student zijn eigen tijd kan indelen en tempo kan bepalen, is er tijd over voor andere activiteiten. Ook is het belangrijk om aandacht te besteden aan de keuzemogelijkheden binnen de studie, de grootte van onderwijsgroepen bij colleges en stage- en uitwisselingsmogelijkheden. Dit alles zal zorgen voor een prettiger en minder stressvol studentenleven. In deze tijd wordt je klaargestoomd voor de maatschappij en het heeft dus invloed op je hele leven. Een goede start op de universiteit zal dus zorgen voor een succesvol bestaan in de 'grote mensen wereld'. 

1 opmerking:

  1. Hoi Iris!

    Allereerst wil ik zeggen dat je een goede tekst hebt geschreven! Je opzet is duidelijk en je mening komt goed naar voren, zonder dat het te opdringerig overkomt. In je inleiding trek je meteen de aandacht van de lezer door de actualiteit erin te verwerken en dit is natuurlijk een positief punt. Ook vind ik de uitleg die je geeft bij het plan van Aleid Truijens heel duidelijk en ook zeker nodig in deze context. Het is kort maar wel volledig.

    Verder vind ik dat het voorbeeld van de studie in Utrecht je mening ten goede komt. Het versterkt het verhaal en geeft ook aan hoe het anders kan. Het zette mij als toekomstige student in ieder geval aan het denken! Ik ben het dan ook eens met deze mening :).

    Als laatste wil ik nog toevoegen dat je je tekst mooi rond maakt door in je slot nog op het plan van Truijens terug te komen.

    Ik heb eigenlijk maar één tip voor je: ga zo door! :)

    Groetjes,
    Fleur

    BeantwoordenVerwijderen